Belépés
Elrejt
BEJELENTKEZÉS
Azonosító
Jelszó
 
Válts elektronikus számlára!

Az e-számla hosszú távú előnyei vélhetően mindenki számára ismertek és az sem kérdés, hogy előbb-utóbb meg kell lépni az átállást. A papírmentesen kibocsátott dokumentumoknak a sokat hangoztatott környezetvédelmi és költségtakarékossági előnyein kívül nem vitatható pozitívuma például, hogy


- percek alatt ott van nálad
- nyomon követheted a státuszát
- bármikor rendelkezésedre áll, nem kell az elveszett számlák után kutatni.

Készen állsz a befogadásra? Töltsd ki az e-számla igénylésünket, vagy vedd fel a kapcsolatot munkatársainkkal elérhetőségeinken.
 
 
 
Mi fán terem az e-számla?
 
Az e-számla az áfa-törvényben meghatározott tartalommal bíró számla vagy egyszerűsített számla, melyet elektronikus formában bocsátottak ki, és fogadtak be. Elektronikus aláírással és időbélyegzővel van ellátva. Maga az elektronikus számla egy számlaképet tartalmazó pdf, melynek mellékletét képezi az NAV séma alapján készült XML.
 
 
Hogyan fogadhatok be elektronikus számlát?
Az elektronikus számla befogadása alapvetően megegyezik azzal, mint amikor a számla papír alapon érkezik, az alábbi kiegészítésekkel:
 
Számla adatainak ellenőrzése: Az adminisztráció megkönnyítése érdekében az elektronikus számlát ki lehet nyomtatni (pl. a könnyebb olvashatóság érdekében), de a kinyomtatott elektronikus számla papír alapú képe jogilag már nem minősül hiteles számlának. Elektronikus számla esetében kizárólag az elektronikus formában létező számla tekinthető számlának, annak papírra nyomtatott képe már nem. Az elektronikus számla és a papír alapú számla kötelező tartalmi elemei között nincs eltérés.
 
Számla kibocsátójának ellenőrzése: Az elektronikus számla esetében a kibocsátó személye összetettebb és egyben nagyobb biztonságot nyújtó folyamat keretében vizsgálható és ellenőrizhető, mint a papír alapú számla esetében.

Az elektronikus számla elektronikus aláírással van ellátva. Az elektronikus aláírás egy tanúsítvány alapján jön létre, mely tanúsítvány az aláíró -aki a számlát kiállítja -személy/szervezet adatait tartalmazza. Amennyiben a tanúsítvány az aláírás létrehozásakor érvényes volt, az elektronikus aláírással ellátott számlát biztos, hogy az azt elektronikusan aláíró személy/szervezet bocsátotta ki.
 
 
Hogyan ellenőrizhetem, hogy a bejövő elektronikus számla hiteles?
A számlabefogadó részéről a teendő annyi, hogy az aláíró tanúsítvány létezéséről és érvényességéről meggyőződjön.

Az aláírás ellenőrzéséhez nyújt még segítséget az elektronikus számla másik kötelező tartalmi kelléke, az elektronikus időbélyegző. Ez mutatja meg ugyanis, hogy a számlát mely időpont előtt állították ki bizonyosan. (Ez fontos lehet pl. akkor, ha az aláíró tanúsítványt időközben visszavonják. Ebben az esetben az időbélyegző segítségével egyértelműen eldönthető, hogy a számlát a tanúsítvány visszavonása előtt vagy után bocsátották-e ki.) Az aláírás (tanúsítvány) ellenőrzését nem a felhasználónak kell elvégeznie, azt helyette egy alkalmazás (pl. Acrobat Reader) automatikusan, pár másodperc alatt megteszi.
 
 
Hogyan végezhető el az elektronikus számla ellenőrzése Acrobat Readerrel?
Ahhoz, hogy az Acrobat Reader az ellenőrzést el tudja végezni a következő beállítás ok szükségesek:

1. Tűzfal beállítása (rendszergazdai feladat!)
Azon a gépen, amelyen az ellenőrzést el szeretnénk végezni, engedélyezni kell a http és https kapcsolatot (vagyis a 80 és 443 portokat) a Netlock Kft. felé (IP címek: 194.149.14.22., 194.149.14.21)
Továbbá engedélyezni kell az Acrobat Readernek hozzáférést az alábbi oldal felé: http://acroipm.adobe.com/*.

2. Acrobat Reader beállítása
Az Acrobat Readerben engedélyezni kell a Windows tanúsítványtárral való együttműködést. Szerkesztés / Beállítások menüpont: Speciális beállítások / Együttműködés a Windows rendszerrel fülön mindent be kell pipálni:
Adobe Reader X vagy magasabb verzió esetén: az aláírás-hitelesítés beállításoknál az Aláírások érvényesítése és a Hiteles dokumentumok ellenőrzése funkciókat be kell kapcsolni.

A fenti beállítások után az elektronikus számlát (pdf-et) már le lehet ellenőrizni az Acrobat Readerrel, amit a fájl megnyitása után a program automatikusan elvégez. Ellenőrzés után meg tudjunk nézni az aláírás részleteit (ki és mikor állította elő az elektronikus számlát):

Jobb gomb / Aláírás-tulajdonságok megjelenítése…
Amennyiben a számla adattartalma rendben van, és a számla aláírásának érvényességéről is meggyőződött a befogadó, akkor a számla könyvelhető.
 
 
Hogyan kontírozható az elektronikus számla?
Az elektronikus számla kontírozásánál két fontos szabályt kell szem előtt tartani:

1. Az elektronikus számla csak és kizárólag elektronikus formában létezik, papírra nyomtatott képe már nem tekinthető számlának, egy esetleges adóhatósági ellenőrzés során az eredeti elektronikus számlát, mint fájlt kell az Adóhatóság részére átadni.

2. Az elektronikus számlák alaki és tartalmi kellékeire ugyanúgy vonatkozik a számviteli törvény, mint a papír alapú számlákra, tehát az elektronikus számlák esetében is el kell végezni a kontírozást, méghozzá úgy, hogy a kontírozási adatok egyértelmű hozzárendeléssel, elválaszthatatlan módon, az utólagos módosítás lehetőségét kizárva kerüljenek csatolásra.

A fenti két szabályból és az elektronikus számla technikai sajátosságaiból következik, hogy elektronikus számla esetén:

a) a kontírozási adatokat elektronikus formában kell létrehozni
b) a kontírozási adatokat a számlán nem lehet feltüntetni
c) a kontírozási adatok és a számla egyértelmű, elválaszthatatlan módon történő hozzárendeléséről, az utólagos módosítás lehetőségének kizárásáról a kontírozást végzőnek kell gondoskodnia.

A bejövő számlákat ugyanúgy kell rögzíteni, mint a papír alapúakat, a hozzá kapcsolódó könyvelési tételeket szintén. Minden bejövő számla egyedi azonosító számot (iktatószámot) kap, melyhez egyértelműen hozzá vannak rendelve a könyvelési tételek.
 
 
Hogyan kell gondoskodni az elektronikusan befogadott számlák hosszú távú tárolásáról?
Az elektronikus formában kiállított számlákat, számviteli bizonylatokat elektronikus formában kell
megőrizni. Általános szabály -és ez a papírszámlákra is igaz -, hogy a megőrzés során védeni kell az elektronikus számlákat a törlés, megsemmisülés, sérülés, illetve a jogosulatlan hozzáférés és módosítás ellen, valamint biztosítani kell, hogy olvashatóak maradjanak. Mivel a számlákat a számviteli előírások szerint tipikusan 8 évig kell megőrizni, és az elektronikus számlákra már az elkészítésükkor rákerül az elektronikus aláírás és az időbélyegző, azok tárolása nem jár külön gonddal.
 
 
Hogyan válthatok e-számlára a JTC-nél?
Weboldalunkon a Partnerközpontban található E-számla igényfelmérés menüpontban válaszd ki a legördülőben az "Igen, tudok e-számlát befogadni" opciót. Ezt bármikor megteheted, abban az esetben is, ha előtte valamikor megelőzőleg valamely másik opciót választottad. Ezt követően munkatársaink megküldik számodra a szerződés-tervezetet, melynek visszaérkezése után fogjuk tudni élesíteni a rendszert. Ha ezzel kapcsolatban további információra van szükséged, készségesen állunk rendelkezésedre a penzugy@jtc.hu elérhetőségen.
 

Hol találom meg az e-számláimat a Partnerközpontban?
Az e-számlák ugyanott fognak megjelenni, ahol a papíralapú számlákat tudtad eddig áttekinteni: belépve a jtc.hu-ra a Partnerközpont/Számláim menüpontban. Az e-számlák csak azon felhasználók számára lesznek láthatóak, akik számára azt a "Főfelhasználó" a Partnerközpont/Felhasználóim menüpontban engedélyezte.
 

Hogyan állíthatom be, hogy ki férhet hozzá az e-számláimhoz?
Létezik egy "Főfelhasználó" regisztrációtok, akinek van jogosultsága, hogy beállítsa az összes többi alfelhasználó jogosultságát; az adott felhasználó csak akkor fogja látni a számlákat, ha az engedélyezve van neki. Viszont, akinek van joga látni őket, az az összes számlát látni fogja, nem csak például azokat, amiket ő rendelt. (Beállítások a Partnerközpont/Felhasználóim menüpontban.)

A webre feltöltött számlákról a rendszerünk azoknak a felhasználóknak küld automatikusan értesítőt, akik be vannak állítva a rendszerben. Ezt a jtc.hu-n bejelentkezve a "Főfelhasználó" Partnerközpont / E-mailek szervezése menüpontban tudja beállítani. Akinek itt a Főfelhasználó beállítja, hogy láthatja a számlákat, hogy E-számla értesítőt kap, az a felhasználó akkor is látja a számlákat, ha az előzetesen a szerződésben még nem volt feltüntetve. Érdemes úgy elvégezned a beállításokat, hogy az kapjon értesítőt, aki meg is nézheti a számlákat.

További kérdésed van? > penzugy@jtc.hu