Belépés
Elrejt
BEJELENTKEZÉS
Azonosító
Jelszó
 
Az NVIDIA GeForce2 GTS hivatalos bejelentése
Az NVIDIA GeForce2 GTS hivatalos bejelentése
2000.04.26.

Óriási várakozás előzte meg az NVIDIA legújabb grafikus vezérlőjének bejelentését.

Óriási várakozás előzte meg az NVIDIA legújabb grafikus vezérlőjének bejelentését. A Voodoo5 1999 novemberi bejelentésének hála már régóta tudjuk, hogy mit várhatunk a 3dfx-től, és néhány hete az ATI is figyelemreméltó technológia előzetes nyújtott következő generációs chipjéből. A GeForce 256 utódjáról azonban nem lehetett tudni semmit. Az NVIDIA - szokásához híven - nem sok információt engedett kiszivárogni róla, bár így is módot adott a találgatásokra, köszönhetően az új chip számára fejlesztgetett és kiszivárgott Detonator 5.x meghajtóprogramoknak, valamint a cég honlapján néhány napja közkinccsé tett Macromedia Flash animációnak. Most azonban vége a spekulációknak: magyar idő szerint április 26-án hajnali három órakor bejelentésre került a 25 millió tranzisztorból felépülő GeForce2 GTS (GigaTexel Shader). Az új chip szokatlanul sok újdonsággal szolgál ahhoz képest, hogy tavasszal rendszerint csak az előző év őszén megjelent grafikus vezérlő finomhangolt, nagyobb órajelű változatára számítunk az NVIDIA-tól. A technológiailag felemás, ám így is piacvezető GeForce 256 magot ugyanis teljesen újratervezte a gyártó, és ennek során ellátta olyan újításokkal, melyek az eredeti tervek szerint csak a 2000 őszén debütáló, NV20 kódnevű chipben jelentek volna meg. Ezek közül a legfontosabb, hogy a GeForce2 GTS immáron két-két textúraegységet rendel mind a négy pixel pipeline-hoz, ami lényegében azt jelenti, hogy a Voodoo2/Voodoo3 gyakorlatához hasonlóan a texel fillrate a pixel fillrate duplája. Ám ez még nem minden: az új mag lehetővé tette, hogy a 0.18 micronos gyártási technológia által már elérhetővé tett órajelnövelést megtoldják még néhány százalékkal, és így a 0.22 micronos GeForce 256-hoz képest 80 MHz-el nagyobb, a RADEON 256-hoz hasonlóan 200 MHz-es frekvencián működik a GeForce2 GTS. Mindezt összeadva az új chip teljesítménye nem kevesebb, mint 800 millió pixel, illetve 1600 millió texel másodpercenként! Ez azt jelenti, hogy a termék pixel fillrate tekintetében sebesebb, mint a Voodoo5 5500, a texel fillrate pedig lehagyja a RADEON 256-ot és a Voodoo5 6000-et egyaránt. Sajnos azonban némi üröm is vegyül az örömbe. Az említett fillrate-értékek ugyanis látványosak, ám egyszersmind óriási adatmennyiséget is jelentenek, a memória-sávszélesség pedig nem nőtt ilyen drasztikusan: a várhatóan csak 166 MHz-es DDR SDRAM chipek "mindössze" 5.3GB-os sávszélességet tesznek lehetővé. (Igaz, valószínűleg a jelenlegi piaci kínálatra való tekintettel számolnak ilyen alacsony frekvenciával, de ha az NVIDIA és az ATI nyomására elérhetővé válnak a 200 MHz-es DDR SDRAM chipek, akkor talán nem lenne akadálya egy nagyságrenddel feljebb lépni.) Az új chipre épülő első kártyák egyébként mindössze 32MB memóriával fognak érkezi, ami a megannyi 64MB-os GeForce kártya fényében ma már kevésnek tűnhet, de ne feledjük, hogy az S3TC textúratömörítési technológia támogatása minden bizonnyal ellenpontozza majd valamelyest ezt a hiányosságot. Arra azonban joggal számíthatunk, hogy az elődjéhez képest feleannyit fogyasztó chiphez a videokártya-gyártók hamarabb fognak 64MB helyi memóriát társítani, mint a GeForce 256 esetében (már csak a Voodoo5 5500-al való konkurálás érdekében is). A GeForce2 GTS további újdonságokkal is szolgál. Ezek között említhető, hogy elődjétől eltérően, ugyanakkor a RADEON 256-hoz hasonlóan a geometriai motor immáron a clipping feladatait is átvállalja a központi processzortól. Emellett a chip egy eleddig nem sokat hangoztatott újítással is szolgál. Ez a pixel shader technológia, amelynek lényege dióhéjban az, hogy többek között lehetőséget ad a pixel-alapú megvilágításra (szemben napjaink elterjedt gyakorlatával, amikor csak a háromszögek csúcspontjainak fényerejét határozzuk meg, és a CPU vagy a GPU ez alapján automatikusan számítja ki átlagolás útján a köztes pixelek fényerejét.) Ezt az úgynevezett normál textúrák teszik lehetővé, melyek technikai részletei azonban nem tartoznak jelen hírek keretei közé (a későbbiekben majd visszatérünk még erre a témára egy külön cikk keretében). Itt most csak a megoldás egyetlen hátulütőjét említjük meg, nevezetesen a szoftverfejlesztőkre rótt extra terhet a normál textúrák elkészítésében. A Dagooth Moor Zoological Garden technológiai demó azonban már most támogatja ezt a technológiát, a közeljövő játékai közül pedig az Evolva és a Giant említhető meg. Röviden szólnunk kell arról is, hogy a GeForce2 GTS hardveresen támogatja a teljes képernyős antialiasing-ot, mégpedig supersampling útján. Ennek működési elve roppant egyszerű: a grafikus vezérlő a szükségesnél nagyobb felbontásban rendereli le az adott képkockát, majd a végeredményt lekicsinyíti a megfelelő méretetre, mégpedig egy, a bilineáris szűréshez hasonló eljárással. Ez a megoldás kevésbé hatékony, mint a 3dfx T-Buffer technológiáján alapuló módszer, ám ebből sem teljesítmény, sem minőség tekintetében nem érdemes bármilyen következtetést levonni az első végleges összehasonlító tesztek megjelenéséig. Azt sem érdemes latolgatni, hogy történt-e előrelépés a Detonator 5.x által már GeForce 256-on is elérhetővé tett megoldáshoz képest: hamarosan valószínűleg megtudjuk a választ. Az új NVIDIA chip repertoárjába tartozik még a motion compensation és a DVI digitális lapos kijelzők támogatása, valamint azt is érdemes kiemelni, hogy a GeForce2 GTS-re épülő videokártyáknak AGP és PCI változatuk egyaránt lesz. A legfontosabb tudnivalót azonban a végére hagytuk: a végleges mintapéldányokat már 2-3 hete eljuttaták a videokártya-gyártókhoz, és az első termékek május első hetében a boltok polcaira is kerülhetnek. Egyszóval az NVIDIA 2-3 hetes előnyben lesz a 3dfx-el szemben, amire pedig megjelenik a RADEON 256 és a Voodoo5 6000, addigra a cég már legalább félúton lesz következő generációs chipje, az NV20 piacradobásához.HHP